Thursday, November 7, 2019

Kahoot!


Pengajaran dan pembelajaran lebih seronok dengan Kahoot!


Era ini, penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi semakin berkembang pesat. Pelbagai alatan teknologi dan komunikasi dihasilkan bagi memenuhi keperluan semasa. Teknologi Maklumat dan Komunikasi ditakrifkan sebagai pelbagai bentuk alatan dan sistem yang digunakan untuk memproses, mengurus, memanipulasi, menyimpan, memindah dan menyebarkan maklumat melalui media eletronik. Justeru, penggunaan web dalam pendidikan di seluruh dunia semakin berkembang dengan kepelbagaian aplikasi web yang disediakan untuk membantu proses pengajaran dan pembelajaran.

Penggunaan teknologi kursusnya aplikasi web dalam pendidikan juga mestilah difokuskan kepada proses mengaplikasikan peralatan dengan menggunakan prinsip, kaedah dan teknik yang sesuai dalam pengajaran dan pembelajaran. Aplikasi web yang digunakan dalam pendidikan mempunyai potensi yang besar untuk menyokong dan meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran. Kepelbagaian konsep aplikasi yang diterapkan dalam teknologi web membolehkan tujuan sesuatu pembelajaran dan pengajaran dilaksanakan dengan baik dan lancar.

Oleh yang demikian, bagi melaksanakan pembelajaran abad ke21, teknologi web seperti penggunaan aplikasi Kahoot boleh diterapkan di dalam bilik darjah bagi menarik minat pelajar untuk belajar. Teknologi web merupakan satu revolusi kepada penggunaan internet dan web yang mempunyai ciri perkongsian maklumat, mudah kendali, reka bentuk berpusatkan pengguna dan kerjasama di world wide web  (www). Laman web membolehkan pengguna untuk berinteraksi dan bekerjasama antara satu sama lain atau dalam erti kata lain media sosial. Aplikasi seperti Kahoot ini adalah seperti game tetapi lebih kepada pembelajaran. Selain menggunakan kertas untuk membuat quiz kepada murid, saya boleh menggunakan aplikasi seperti kahoot untuk menilai prestasi pelajar disamping menerapkan suasana pembelajaran yang aktif dan ceria.


Paparan utama aplikasi Kahoot!


Cara penggunaan aplikasi Kahoot ini mudah sahaja. Saya hanya perlu ke https://kahoot.com/ untuk membuat akaun terlebih dahulu. Saya boleh mencipta soalan -soalan berdasarkan silibus murid dan menyimpan segala set-set soalan yang pernah dibuat didalam akaun saya. Bagi guru yang ketandusan idea untuk membina soalan, mereka boleh mendapatkan soalan daripada bank soalan yang terdapat didalam aplikasi Kahoot ini. Saya juga boleh memasukkan gambar atau video untuk menarik minat pelajar untuk menjawab soalan yang ada. Selepas soalan sudah selesai dibuat, saya akan memaparkan soalan pada layar skrin dan setiap murid harus membawa telefon masing-masing dan memasukkan pin game Kahoot untuk menyertai kuiz tersebut.

Pin game Kahoot!
Pelajar tekun menjawab soalan Kahoot!


Seterusnya, secara tidak langsung perkara ini akan menjadikan murid lebih fokus dalam menjawab soalan kerana aplikasi ini memerlukan murid mengutamakan soalan yang hanya terdapat pada paparan skrin utama di hadapan kelas. Murid akan berasa lebih seonok dan menaikkan sifat kompetitif dalam diri pelajar untuk menjadi pemenang didalam game Kahoot ini. Hal ini dapat membantu dalam perkembangan proses berfikir dalam masa yang singkat untuk menjawab sesuatu soalan.

            Setelah murid selsesai menjawab soalan, keputusan murid akan direkodkan didalam akaun dan saya dapat menilai setiap pencapaian keseluruhan pelajar. Rekod pencapaian pelajar ini tidak akan hilang dan dapat menyimpan sebanyak mana yang diperlukan. Melalui rekod pelajar ini, saya dapat mengenalpasti soalan-soalan yang sukar dan mudah untuk pelajar bagi memperbaiki cara pengajaran saya di dalam kelas. 

Laporan pencapaian murid dalam format Excel.
Pada akhir waktu kelas, saya telah membuat sedikit maklum balas mengenai penggunaan Kahoot! ini bersama pelajar. 100% pelajar memberikan komen yang positif dan menyarankan saya menggunakan aplikasi ini dengan lebih kerap supaya merea tidak mengantuk di dalam kelas. Ada juga pelajar yang menyatakan bahawa mereka menjadi lebih celik dengan jawapan yang perlu ditulis pada waktu peperiksaan nanti berdasarkan soalan dalam aplikasi Kahoot! Ini kerana mereka belum biasa dengan tahap soalan dan juga teknik menjawab soalan peperiksaan.


Akhir kata, saya sangat menggalakkan guru-guru seluruh Malaysia menggunakan teknologi Kahoot dalam kelas untuk menguji tahap penguasaan pelajar dalam sesuatu bidang. Ianya bukan sahaja mudah untuk guru, malah menyeronokkan bagi semua pelajar kerana ianya berbentuk permainan. Dengan laporan yang disediakan oleh aplikasi ini, guru boleh mengenalpasti bidang yang memerlukan perhatian yang lebih dalam pengajaran seterusnya.

Selamat Mencuba!



No comments:

Post a Comment